تبلیغات
سایت پژوهشی حجة الاسلام والمسلمین استاد محقق علی آل کاظمی - منكران ورود اهل بیت(علیهم السلام) در اربعین اول
سایت پژوهشی حجة الاسلام والمسلمین استاد محقق علی آل کاظمی
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM

منكران ورود اهل بیت(علیهم السلام) در اربعین اول

با توجه به آن چه درباره زمان ورود اهل بیت(علیهم السلام) به دمشق و مدت اقامت آنان در شام نوشته شد، برخى از اندیشمندان نتوانسته اند ورود اهل بیت(علیهم السلام) را به كربلا در اربعین اول بپذیرند و به دلایلى، آن را بعید یا حتى محال دانسته اند كه در ذیل، دیدگاه آنان مطرح مى شود:

1ـ اگرچه از گذشته در میان اندیشمندان شیعى مشهور شده است كه ابن نماى حلى (متوفاى 645 ق) در كتاب مثیرالاحزان و سید ابن طاووس در كتاب لهوف نیز قائل به ورود اهل بیت(علیهم السلام) در بیستم صفر سال 61 شده اند32 و برخى پژوهشگران معاصر نیز در مقام پاسخ گویى به این شبهه و رد نظر مخالفان، بر این نكته تأكید كرده اند،33 اما چنین پندارى درست به نظر نمى رسد، زیرا هیچ كدام از این دو اندیشمند، در عبارات هایشان به آمدن اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا در روز بیستم صفر تصریح نكرده اند، بلكه تنها ورود اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا و ملاقات با جابر را گزارش كرده اند،34 حتى ابن طاووس(رحمه الله)در اثر دیگرش به نام الاقبال بالاعمال الحسنه (كه تا نُه سال مانده به آخر عمرش، یعنى تا سن هفتاد سالگى مشغول نگارش و تدوین آن بوده است)35 پس از نقل قول شیخ مفید(رحمه الله) و شیخ طوسى(رحمه الله) و قولى كه اربعین را روز ورود اسرا از شام به كربلا مى داند، ورود اهل بیت را به كربلا در روز بیستم صفر سال 61 به صراحت نفى مى كند. وى در این باره مى نویسد:

در ]كتاب[ مصباح ]المتهجد[ دیدم كه اهل بیت حسین(علیهم السلام) همراه على بن حسین(علیهما السلام) در روز بیستم صفر، به مدینه رسیدند36 و در غیر مصباح یافتم كه آنان به هنگام بازگشت از شام، در همان روز به كربلا رسیدند و هر دو قول (از جهت زمانى) بعید به نظر مى رسد، چرا كه عبیدالله بن زیاد (كه لعنت خدا بر او باد) نامه اى براى یزید نوشت و براى فرستادن اسیران به شام از او اجازه خواست و او تا زمانى كه پاسخ یزید را دریافت نكرد، اهل بیت(علیهم السلام) را به شام نفرستاد كه البته این كار، بیست روز و یا بیشتر طول كشید. هم چنین گزارش شده كه هنگامى كه اهل بیت(علیهم السلام) را به شام بردند، آنان یك ماه در جایى بودند كه از گرما و سرما مصون نبودند و صورت جریان آن است كه آنان پس از اربعین، به عراق و یا به مدینه رسیدند. اما عبور آنان از كربلا زمان بازگشت ممكن است، اما در روز بیستم صفر نبوده است، چرا كه آنان طبق آن چه روایت شده است جابر بن عبدالله انصارى را ملاقات كردند و اگر جابر به عنوان زیارت از حجاز آمده باشد، رسیدن خبر به او و آمدنش به كربلا، بیش از چهل روز نیازمند است.37

چنان كه ملاحظه مى شود ابن طاووس اصل آمدن اهل بیت را به كربلا نه در كتاب لهوف و نه در كتاب اقبال نفى نمى كند، هم چنان كه عبارت اخیر سید در اقبال، قرینه واضح بر آن است كه وى در كتاب لهوف نیز حكم به ورود اهل بیت(علیهم السلام) را در اربعین (چنان كه به وى نسبت داده اند) نداده است، چرا كه اگر وى چنین دیدگاهى داشت، در كتاب اقبال كه سال ها بعد از لهوف تألیف شده است، بیان مى كرد كه من از گفته خود در كتاب لهوف برگشته ام و نظر نهایى من در این باره، آن چیزى است كه اكنون مى گویم.

بنابر این، ابن طاووس و ابن نما از منكران ورود اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا در روز بیستم صفر سال 61 هستند.

2ـ علامه مجلسى (متوفاى 1111 ق) نیز از منكران ورود خاندان امام حسین(علیه السلام) به كربلا در روز اربعین است. وى در این باره نوشته است:

در اخبار، علت استحباب زیارت اربعین بیان نشده است. مشهور اصحاب علت استحباب را، بازگشت اهل بیت حسین(علیهم السلام)در آن روز (بیستم صفر) به كربلا در زمان برگشت شان از شام و ملحق كردن على بن حسین(علیهما السلام)سرهاى شهدا را به اجساد مطهرشان بیان كرده اند. اما قول دیگر در این باره آن است كه اهل بیت(علیهم السلام) در این روز به مدینه بازگشتند. هر دو قول جداً بعید است، چرا كه این مدت زمان (چهل روز) براى این دو امر (حضور در كربلا یا در مدینه) گنجایش ندارد، چنان كه این امر از اخبار و قراین پیداست. اما این امر در سالى دیگر بوده است، این نیز بعید است.38

3ـ میرزا حسین نورى (1254 -1320ق) نویسنده مستدرك الوسائل، در كتاب لؤلؤ و مرجان بعد از نقل عبارت سید ابن طاووس در لهوف مبنى بر آمدن اسرا به كربلا، به نقد آن مى پردازد كه در ادامه نوشتار، به تفصیل دلایل وى نوشته خواهد شد.

4ـ شیخ عباس قمى (متوفاى 1359ق) نیز به پیروى از استادش محدث نورى، منكر حضور اهل بیت(علیهم السلام) در روز اربعین در كربلا شده است.39

5ـ ابوالحسن شعرانى (متوفاى 1352ش) نیز از دیگر منكران ورود اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا در بیستم صفر است.40

6ـ استاد شهید مرتضى مطهرى خبر ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) را منكر شده و مى فرماید كه تنها كسى كه این مطلب را نقل كرده، سید ابن طاووس در لهوف است و هیچ كس دیگر به جز ایشان، نقل نكرده، حتى خود سید در كتاب هاى دیگرش متعرض آن نشده است و دلیل عقلى نیز با آن سازگار نیست.41

شایان توجه است كه اگر مقصود استاد از خبر ملاقات، در خصوص روز اربعین است چنان كه گفتیم ابن طاووس حتى در كتاب لهوف نیز چنین چیزى را نگفته است.

7ـ محمد ابراهیم آیتى از دیگر محققانى است كه مسئله ورود اهل بیت(علیهم السلام) را به كربلا در روز بیستم صفر سال 61، افسانه اى تاریخى مى داند كه نمى توان براى آن سند قابل اعتمادى به دست داد.42

8ـ دكتر سید جعفر شهیدى نیز از دیگر منكران این حادثه است.43

موافقان ورود اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا

در مقابلِ منكران، برخى اندیشمندان قائل به حضور اهل بیت(علیهم السلام) در كربلا در اربعین اول شده اند یا دست كم از ظاهر كلام شان، چنین استفاده مى شود:

1ـ ابوریحان بیرونى (متوفاى 440 ق) مى نویسد:

و فى العشرین ردّ رأس الحسین(علیه السلام) الى مجثمه حتى دفن مع جثّته و فیه زیارة الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام;44 در روز بیستم (صفر)، سرِ حسین(علیه السلام) به بدنش ملحق و در همان مكان دفن گردید. و زیارت اربعین درباره این روز (بیستم صفر) است و آنان (چهل نفر) اهل بیت او بودند (كه) پس از بازگشت از شام (قبر امام(علیه السلام) را زیارت كردند.)

چنان كه ملاحظه شد، بیرونى، افزون بر دلیل مشهور براى نام گذارى زیارت اربعین به این نام، دلیل دیگرى را بیان كرده و گفته است این زیارت را اربعین گویند، زیرا چهل تن از اهل بیت امام حسین(علیه السلام) روز بیستم صفر موفق به زیارت قبر سیدالشهداء(علیه السلام) شدند.

2ـ شیخ بهائى (متوفاى 1030 ق) مى گوید:

روز نوزدهم45 صفر، زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(علیه السلام)است... در این روز كه چهل روز از شهادت امام(علیه السلام)مى گذشت، روز ورود جابر بن عبدالله انصارى براى زیارت قبر حضرت است و آن روز با روز ورود اهل بیت امام(علیهم السلام) از شام به كربلا یكى شد، در حالى كه آنان آهنگ رفتن به مدینه را داشتند.46

3ـ سید محمد على قاضى طباطبائى

وى در قالب پاسخ گویى به شبهه هاى محدث نورى كه منكر وصول اهل بیت(علیهم السلام) به كربلا در روز اربعین است، به اثبات امكان ورود اهل بیت(علیهم السلام) در اربعین سال 61ق پرداخته است كه در ادامه نوشتار به پاسخ هاى وى نیز اشاره خواهد شد.

4 میرزا محمد اشراقى معروف به ارباب (متوفاى 1341 ق)

وى پس از بیان گزارش طبرى در بشارة المصطفى درباره زیارت جابر مى نویسد:

در این خبر معتبر، مذكور نیست كه زیارت جابر در روز اربعین بوده یا روز دیگر و نیز ذكر نشده كه زیارت جابر در سال اول شهادت بوده یا بعد، لیكن مذكور در كتب شیعه، تحقق دو امر است. در هر حال، ورود اهل بیت(علیهم السلام) را به كربلا در روز اربعین، بسیارى ذكر كرده اند، از عامه و خاصه ... و در سیره و تاریخ محفوظ است كه بعد از سال شهادت، اهل بیت(علیهم السلام) مسافرتى به عراق ننموده اند.47





نوع مطلب : امام حسین (ع) و عاشورا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 11 دی 1391 :: نویسنده : علی آل کاظمی
دوشنبه 9 مرداد 1396 03:49 ب.ظ
You actually make it seem so easy together with your presentation but
I to find this matter to be actually one thing which I feel I
might by no means understand. It seems too complex and very large for me.
I am taking a look ahead for your subsequent post, I'll attempt to get the cling of it!
یکشنبه 8 مرداد 1396 10:43 ب.ظ
What a material of un-ambiguity and preserveness of valuable
knowledge concerning unexpected feelings.
شنبه 7 مرداد 1396 12:58 ق.ظ
Hello to every one, it's actually a pleasant for me
to go to see this site, it consists of useful Information.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:58 ق.ظ
Today, I went to the beachfront with my children.
I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and
screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her
ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I
had to tell someone!
جمعه 18 فروردین 1396 06:23 ب.ظ
What's up, I would like to subscribe for this
website to take most recent updates, so where can i do it please help out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سایت پژوهشی حجة الاسلام والمسلمین استاد محقق علی آل کاظمی
مدیر وبلاگ : علی آل کاظمی
مطالب اخیر
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



در این وبلاگ
در كل اینترنت
====== ===== ======= ===== =====